Tijd nemen scheelt tijd

Home / Blog / Tijd nemen scheelt tijd

Tijd nemen scheelt tijd

Niet alleen medewerkers in de zorg en het onderwijs maar ook receptionistes aan de balie van gemeentes of woningcorporaties willen graag ‘contact met mensen’ in hun werk. Zij halen hun werkplezier uit het helpen van klanten. Door het steeds mondiger worden van deze klanten, veranderingen in wetgeving en de verhoogde werkdruk bij personeel van overheidsinstanties, ontstaat er steeds meer agressie op de werkvloer. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ondanks deze situatie het werkplezier weer teruggevonden wordt?

Effectief omgaan met agressie leidt tot meer werkplezier

Omgaan met agressie

Door je bewust te zijn van je houding en door bepaalde technieken aan te leren over hoe je kunt handelen bij agressief gedrag, kun je leren om agressief gedrag te voorkomen en tegen te gaan. Het zit hem vaak in de kleine dingen. Door het juiste te zeggen en te doen, kun je voorkomen dat een probleem escaleert.

Tijd nemen scheelt tijd

Door een een rustmoment nemen, het juiste te zeggen en/of te doen, voorkom je dat problemen escaleren (want dan ben je verder van huis). Collega’s zouden elkaar hier meer in moeten kunnen steunen. Uiteindelijk krijgen we hier meer zelfvertrouwen door en vinden we het werkplezier weer terug.

Tips

In de training ‘Omgaan met agressie’ houd ik de deelnemers een spiegel voor. Vaak is men zich helemaal niet bewust van welke invloed een bepaalde houding kan hebben op het agressieve gedrag van de ander. Enkele tips die hierin naar voren komen:

  1. Erken de boosheid. Dan zakt de agressie vaak al binnen 30 seconden.
  2. Blijf rustig. Zie iedere nieuwe uiting van agressie als een uitdaging om het te stoppen.
  3. Neem de tijd. Zo voorkom je dat een probleem escaleert.
  4. Luister naar je lichaam. Weet wanneer je je houding en/of woordgebruik moet bijstellen.
Agressietraining

Bijna een kwart van de Nederlandse werknemers heeft te maken met agressie op het werk. De gevolgen zijn enorm. Onze trainingen zijn er op gericht om op de lange termijn resultaat te bewerkstelligen. Daarom stem ik de inhoud altijd af op de specifieke behoefte van de deelnemer(s). Wist je dat wij zelfs tot 6 maanden na de training de managers begeleiden in het consistent doorvoeren van veranderingen bij medewerkers? Zo voorkomen we dat men na een aantal maanden terugvalt in hun oude gewoonte en alsnog het werkplezier verliest.

XL10 Training|OpleidingWil je meer weten over de agressiecursussen die XL10 Training|Opleiding aanbiedt? Neem contact met ons op via 074 -2452645 of maak gebruik van onderstaand contactformulier, dan bellen of mailen wij je zo snel mogelijk terug.

 

contactformulier

Agressiecursus.nl
Agressiecursus.nl
Agressiecursus is onderdeel van XL10 Training|Opleiding. Het team van agressiecursus bestaat uit trainers/coaches en acteurs met één passie: het ondersteunen en versterken van teams en individuele medewerkers in het beïnvloeden van gedrag en omgaan met agressie.
Recommended Posts
agressie in ziekenhuizenAgressie op de werkvloer leidt tot miljarden verzuimkosten